Toteutamme koulutuksia Savonia-amk:n opettajille. Koulutusten tavoitteena on antaa opettajille valmiuksia pedagogisen hyvinvoinnin toteuttamiseen omassa opetuksessa ja toteutettavissa opiskelijapiloteissa.

PEDAGOGINEN PUNTAROINTI – PEDAGOGISEN HYVINVOINNIN KOULUTUSKOKONAISUUS

Pedagoginen puntarointi on Tulevaisuuden työkyky -hankkeen (TP 4.2) toteuttama osallistava pedagoginen henkilöstökeskustelu. Se yhdistää tutustumisen käsittelyssä olevaan aiheeseen (informaatiotietoisku) sekä sen herättämien näkemysten ja ajatusten puntaroinnin tarkastelemalla aiheeseen liittyviä tosiseikkoja ja väitteitä (Webropol). Järjestämme verkkovälitteisen keskustelun saadaksemme näkemyksen pedagogiseen hyvinvointiin liittyvistä monitahoisista teemoista ja niiden läsnäolosta opetuksessa. Puntaroitavana on aina yksi teema kerrallaan. Tuomme syksyn 2024 aikana puntaroitavaksi kuusi teemaa Savonian pedagogiselle henkilöstölle. Pedagoginen puntarointi toimii microkurssien kehittämisen perustana.

Pedagogisen puntaroinnin teemat ja informaatiotietoiskut (täydentyvät syksyn 2024 aikana):

HANKEEN TOTEUTTAMAT OPETTAJIEN KOULUTUKSET

Hankeessa toteutetaan kolme opiskelijapilottia (TP 4.3.), joita toteuttaville opettajille on järjestetty koulutusta seuraavasti:

Opiskelijapilotti 1. koulutusten kohderyhmänä sosionomiverkkotutkintokoulutuksen opettajat

Opiskelijapilotti 2. koulutusten kohderyhmänä Barchelor of Business Administration – opettajat

Opiskelijapilotti 3. koulutusten kohderyhmänä on luonnonvara-alan opettajat.

Käynnissä. Yhteiskehittämisen sarja, jossa teemoina:

  • pedagoginen hyvinvointi ja sen edistäminen
  • turvallisempi tila (safe space)
  • geneeriset taidot ja niiden tukeminen

Kouluttajana Agnieszka Laherto, Executive Coach and Behavioural Change Practitioner
TKI-asiantuntija sekä Anna Hatunen, opinto-ohjaaja

VIRTUAALIAAMUKAHVIT OPETUSHENKILÖSTÖLLE – ERILAISET OPPIJAT KORKEAKOULUSSA

Keväällä 2024 toteutimme 30 minuutin aamukahvi -infot opetushenkilöstölle osana Tulevaisuuden työkyky –kokonaishanketta. Kouluttajana infoissa on erityisopettaja Aila Kinnunen Joensuun seudun Erilaiset Oppijat ry:stä.

(Videotallenteet avautuvat omalle välilehdelle)

  1. Konkreettisia tukikeinoja keskittymiseen – kuinka lisätä opiskelijan läsnäoloa opinnoissa? Linkki videotallenteeseen (kesto 39:02)
  2. Aistien ylikuorma opinnoissa – tietoisku autismikirjon ja neuromoninaisuuden tukemisesta korkeakoulussa.  Linkki videotallenteeseen (kesto 28:51) 
  3. Kun opiskelijan oma toiminnanohjaus on haasteellista – apuna aikataulutus ja puheeksi ottamisen tavat. Linkki videotallenteeseen (kesto 36:52)